Veelgestelde vragen over Bikram yoga

 

Wat is het allerbelangrijkste om te onthouden als ik yoga ga oefenen? 

Om je yoga les tot een goede ervaring te maken is vooral het volgende heel belangrijk:

  • Blijf rustig, stil en langzaam ademen door de neus.
  • Daag jezelf uit, stimuleer je lichaam, tegelijkertijd ga niet over grenzen heen Je bent hier om je lichaam te dienen, om het sterker en gezonder te maken, niet om het af te straffen
  • Yoga is een uitdaging voor jezelf maar geen gevecht; laat het een inspiratie zijn voor je wilskracht.

Kan ik yoga doen als ik niet flexibel ben? 

Absoluut – in feite, heb je het meeste te winnen. Bikram yoga biedt een bijzonder veilige en effectieve manier om de flexibiliteit te verhogen, door de spieren op te warmen en de bloedstroom er naar toe te verhogen, ze naar behoren te strekken, en tegelijkertijd kracht op te bouwen.

Of je nu stijf bent, omdat je een atleet bent of omdat je de hele dag aan een bureau zit, het verhogen van je flexibiliteit heeft vele voordelen, waaronder betere prestaties en minder blessures, een betere houding en circulatie, en minder rugpijn en spierpijn.

Kan ik yoga doen als ik geblesseerd ben?

Het is niet alleen mogelijk om Bikram Yoga doen als je geblesseerd bent, het wordt ook zeer aanbevolen. Bikram Yoga werd juist ontworpen als een genezende behandeling. Elke Bikram Yoga houding heeft een specifiek therapeutisch voordeel. soms zijn aanpassingen nodig om aan bepaalde blessures tegemoet te komen. Vertel het je docent voor de les, als je geblesseerd bent of iets mankeert, en hij of zij zal je helpen om de houdingen aan te passen.

Moet ik fit zijn? 

Je hoeft niet te zijn fit om te beginnen met oefenen, maar je zult fit worden. Iedereen kan Bikram Yoga beoefenen, ongeacht leeftijd of conditie. Je zult geleidelijk je lichaam, je geest en je gezondheid versterken.

Elk individu start bij zijn of haar eigen kracht en flexibiliteit en zorgt voor harmonie in het lichaam door aan beide aspecten tegelijk te werken. Dit helpt je sterker, flexibeler en fitter te worden. Bikram Yoga is geschikt voor sporters en niet sporters!

Wat zijn de voordelen van Bikram yoga? 

De voordelen die je krijgt van het beoefenen van Bikram Yoga zijn eindeloos. Het vermindert stress, is een bron van energie en helpt je te focussen, maakt je gelukkiger, vergroot de doorbloeding en creëert een balans tussen kracht en flexibiliteit.

Regelmatige beoefening voorkomt rugpijn, blessures, en overmatige slijtage van het lichaam. Het helpt ook een slechte houding corrigeren. Het lichaam geneest gemakkelijker, ontspant zich beter en je gaat op de juiste manier ademen. Bij regelmatige beoefening (drie keer per week) verbetert je gezondheid en welbevinden en bereik en behoud je een basisconditie. Oefen je vijf of zes keer per week en blijf je jezelf uitdagen tijdens het oefenen, dan bereik je een zeer goede conditie.

Waar komt Bikram yoga vandaan? 

Bikram Yoga is een vorm van Hatha Yoga, ontwikkeld door Bikram Choudhury, een leerling van Bishnu Ghosh (Gosh college of Physical Culture in Calcutta), die weer leerling was van Paramhansa Yogananda (auteur van autobiografie van een Yogi). Het bestaat sinds begin jaren 70 en is gebaseerd op Westerse kennis van anatomie en fysiologie, gecombineerd met Oosterse kennis van houdingen (asana), adem (pranayama) en concentratie.

Na een ernstig sportongeval hoorde Bikram van zijn artsen dat er weinig hoop was dat hij ooit weer zou lopen. Maar hij genas met behulp van yoga en zijn leermeester Bishnu Ghosh. Vervolgens heeft hij met behulp van wetenschappers en artsen van de Universiteit van Tokio dit yogasysteem ontworpen: een serie van 26 houdingen en twee ademhalingsoefeningen.

Een yogasysteem dat voor iedereen toegankelijk is en alle zes functies van het menselijk lichaam verbetert: het ademhalingssysteem, de bloedsomloop, het spierstelsel, het zenuwstelsel, het spijsverteringsstelsel en het hormonale systeem. Samen versterken deze het immuunsysteem.

Waarom is de ruimte zo warm? 

Door de warmte kunnen de spieren en gewrichten zonder risico gestrekt worden, en tegelijkertijd helpt de warmte om bestaande blessures te helen. Door het oefenen in een verwarmde ruimte, blijft de lichaamstemperatuur op peil en neemt de productie van melkzuur af. Hierdoor zal je minder spierpijn krijgen.

Het oefenen in de warmte biedt een mentale uitdaging. Het vergroot de concentratie. Op de lange termijn helpt de warmte ons focus te brengen in ons leven buiten de yogaruimte.

De warmte ondersteunt het reinigende mechanisme van het lichaam. De reinigende functies van nieren en lever worden verbeterd. Dit versnelt het proces van afvoeren van afval- en gifstoffen door middel van zweet, urine en ontlasting.

Is de warmte schadelijk voor het hart? 

Integendeel, onderzoek toont aan dat één effect van de warmte is dat het gemakkelijker is voor het hart om bloed rond te pompen in het lichaam. De warmte, in het kort, ontlast het hart bij het bereiken van een hoge bloedcirculatie.

Tegelijkertijd moet het hart harder werken dan gebruikelijk door de warmte. Dit maakt Bikram Yoga cardiovasculair. Mensen met hartklachten doen er goed aan te overleggen met hun arts. Voor hen is het extra belangrijk om de adem rustig te houden tijdens het oefenen en een pauze te nemen indien nodig.

Wat moet ik doen als ik me misselijk of duizelig voel tijdens de les?

Het is volkomen normaal om duizeligheid, misselijkheid of hoofdpijn te ervaren wanneer je voor het eerst met het beoefenen van Bikram Yoga begint. Deze sensaties kunnen tijdens of na de les optreden. Yoga bij 39°C kan soms confronterend zijn.

Vaak heeft het te maken met niet voldoende water gedronken hebben, niet goed ademen tijdens de les, of de adem inhouden, te hard werken tijdens de les (via de mond ademen) en niet luisteren naar signalen die het lichaam aangeeft. Soms kun je voelen dat wat je gegeten hebt, je dwarszit. De signalen kunnen een inspiratie zijn om beter voor jezelf te gaan zorgen. Tijdens het zweten verlies je zouten (elektrolyten). Het wordt gemakkelijker om de warmte te verdragen en er van te genieten als je zorgt voor voldoende inname hiervan, met name calcium, kalium, natriumzout en magnesium. Als je je misselijk voelt kun je tijdens de les beter geen water drinken

Duizeligheid, het gevoel van dislocatie en vermoeidheid de dag na je eerste les zijn tekenen dat je lichaam al op de yoga reageert. Laat je niet afschrikken door dit gevoel, het gaat zeker snel over, meestal al na enkele lessen. Hoe meer ontspannen je tijdens de les bent, hoe alerter je je erna zult voelen.

Hoe kan ik het best mijn waterhuishouding op peil brengen? 

Drink op de dagen dat je oefent 1,5 à 2 liter water meer dan je gewend bent. In plaats van veel water vlak vóór de les te drinken, kun je beter gedurende de hele dag drinken. Indien je ’s ochtends oefent, drink dan ook de dag ervoor meer. Hierdoor heeft je lichaam van tevoren goed vocht opgenomen. Warm water wordt beter door het lichaam opgenomen dan koud water.

Drink niet veel vanaf een uur voor de les, anders krijg je last van een volle blaas.

Met deze aanpak zorg je voor een goede waterbalans in je lichaam en kun je beter zweten.

Mag of moet ik water drinken tijdens de les? 

Als je voldoende drinkt gedurende de dag ter voorbereiding op de les, heb je tijdens de les weinig of geen water nodig. Je mag natuurlijk een flesje water meenemen in de les, in het begin kan het prettig zijn om nu en dan wat water te nemen. Drink niet te veel want je kunt last krijgen van het water in de buik. Bij de meeste mensen blijft het water tijdens het oefenen namelijk in de maag vanwaar het maar heel langzaam wordt opgenomen in het lichaam.

Drink alleen wanneer je het water echt nodig hebt. Geeft niet zomaar toe aan “zin hebben in”. Blijf je concentreren op het oefenen: je adem, de houdingen en je zult merken dat de behoefte vanzelf verdwijnt. Na enige tijd oefenen, ga je merken dat je tijdens de les minder water nodig hebt, en uiteindelijk helemaal niet meer hoeft te drinken.

Je kunt tijdens de les beter geen water drinken als je je misselijk voelt. Meestal wordt het gevoel dan sterker.

Wat is goede voeding voor en na een yogales? 

Wat je lichaam nodig heeft aan voeding en voedingsstoffen is verschillend voor mensen. In het algemeen kunnen we zeggen dat het lichaam 6 essentiële voedingsstoffen nodig heeft: water, eiwitten, koolhydraten, waaronder ook vezels, vetten, vitaminen en mineralen. Afhankelijk van je voorkeuren en gezondheid zullen de bronnen voor deze voedingsstoffen verschillen.

Door 1 à 2 uur voor de les koolhydraten (knollen, granen en of fruit) te eten, verhoog je de bloedsuikerspiegel waarmee je het lichaam energie levert. Een appel kun je nog 30 minuten voor de les eten, een banaan 45 minuten, een lichte maaltijd 2 uur voor de les.

Door na de les o.a. eiwitten te eten (dierlijk en/of plantaardig zoals in groenten, linzen, granen) help je het lichaam spieren en ander weefsel op te bouwen en te herstellen.

Ik krijg krampen in mijn ledematen, wat moet ik doen?

Duizeligheid of last van krampen in de benen, voeten of handen tijdens de les kunnen duiden op een tekort aan mineralen. Mineralen (electrolyten) zoals calcium, magnesium, kalium, en natriumchloride zweet je deels uit en kun je weer aanvullen met goede voeding.

Groene groenten, fruit, gedroogd fruit, zaden en pitten bevatten veel mineralen. Kokoswater en vijgen bevatten bijvoorbeeld veel magnesium, bananen bevatten vooral kalium, bleekselderij verschillende zouten, sinaasappels en mango’s grote hoeveelheden calcium.

Als je elke dag zweet en veel water drinkt, kan het nodig zijn om extra mineralen te nemen, zoals magnesium, natriumchloride, calcium en kalium. In poeder- of capsule vorm kun je deze kopen in de studio. Deze voedingssupplementen zijn zuiver en bevatten alleen wat je nodig hebt om verloren mineralen, als gevolg van het zweten aan te vullen.

Waarom kan ik beter douchen zonder zeep of shampoo? 

Douche na de les bij voorkeur alleen met water, en als het echt nodig is alleen met geurloze shampoo of zeep. Gebruik ook geen deodorant spuitbus in de studio. Dit heeft 3 zeer verschillende redenen. Als de poriën openstaan na de les, neemt het lichaam makkelijk bestanddelen uit shampoo en zeep op via de huid. Dit is niet wenselijk omdat veel producten toevoegingen hebben die niet bijzonder goed zijn voor ons lichaam. Zeep maakt daarnaast de vloer gladder waardoor het risico op uitglijden verhoogt. Ten slotte opent en reinigt Bikram Yoga je longen, waardoor jij en je mede yogi’s en -yogini’s meer gevoelig zijn voor geuren. Sommige mensen zijn allergisch voor geuren. Mocht je producten willen gebruiken dan graag geurloos en zo natuurlijk mogelijk.

Hoe vaak per week kan ik idealiter Bikram yoga doen? 

Laat de tijd en de inspanning die je investeert afhankelijk zijn van je doelstellingen en je keuze en mogelijkheden om tijd te maken voor jezelf. Als je een slechte conditie hebt of lichamelijke klachten en je wil deze verbeteren dan geldt: hoe vaker hoe beter, oefen aan het begin iets minder intensief maar kom wel bijna elke dag. Je doorbreekt hiermee patronen en laat je lichaam andere mogelijkheden zien.

In het algemeen geldt: voor een optimaal effect is 3 tot 5 keer per week het beste, voor jezelf ook direct voelbaar en zichtbaar. Door (bijna) elke dag te oefenen beheers je de houdingen al snel voor ca. 80%, waardoor ook het begrip van de yoga toeneemt.

Ben je gezond en wil je je conditie verder verbeteren, sterker en flexibeler worden, oefen dan tijdens de les intensiever. Ook dan geldt: hoe vaker hoe beter. Veel sporters voelen voldoende effect bij 3 keer per week Bikram yoga naast de sport die ze 2 of 3 keer per week beoefenen.

Blijf je je langere tijd erg moe voelen na de les, dan neem wat meer rust tussen de lessen en werk wat minder hard. Oefen bijvoorbeeld om de dag.

Als de vooruitgang traag is bevelen wij aan om dagelijks te oefenen.

Zelfs als je de houdingen voor 90% perfect kunt uitvoeren, is er eigenlijk geen reden om te denken dat het wel voldoende is zo. Yoga is iets wat je dagelijks kunt doen om gezond te blijven en meer balans te brengen in je leven. Kijk niet alleen naar de houdingen maar ook naar de andere bestanddelen van yoga; hoe je omgaat met anderen, hoe je omgaat met jezelf. Niet opgeven, dat is belangrijk. Je kunt zoveel leren, je kunt je eindeloos ontwikkelen.

Wat betekent alignment?

Alignment staat voor de vorm van de houdingen.  Alignment is een ander woord voor het op de juiste manier gebruiken van het lichaam. Het niet op de juiste manier gebruiken kan leiden tot stagnatie in de vooruitgang en blessures.

Wat betekent stillness?

Stillness staat voor de stilte in de houdingen. De houdingen worden één voor één uitgevoerd, zonder de flow die aanwezig is in veel yoga stijlen. Elke houding heeft als doel specifieke delen van het lichaam te strekken, te comprimeren en te stimuleren. Gevolgd door een korte rust, waarin het lichaam herstelt en de circulatie terug gaat naar normaal. De stilte leidt tot een goede “alignment”, een verhoogd lichaamsbewustzijn en de focus naar binnen.

Is het ok om te oefenen als ik verkouden ben? 

De immuun versterkende kwaliteiten van Bikram Yoga helpen je gezond te blijven en geen verkoudheid te krijgen. Als je toch iets te pakken krijgt, zal je sneller herstellen. De meeste ziekteverwekkers (bacteriën, virussen en schimmels) zijn gevoelig voor temperatuur en geven de voorkeur aan een temperatuur van 37 °C. In de warme yogaruimte ontstaat dus een omgeving die hun groei vertraagt. Ditzelfde gebeurt in ons lichaam als we koorts krijgen, ziekteverwekkers worden uitgeschakeld.

Bacteriën hebben bovendien veel water nodig om te overleven. Omdat het lichaam zo veel vocht verbruikt tijdens de les, wordt via osmose ook het vocht uit de bacteriën getrokken, die vervolgens sterven.

Je kunt prima oefenen als je hoest of verkouden bent. Om het infectierisico in de studio tot een minimum te beperken, vragen wij je om in de holte van je elleboog te niezen, niet in je hand, je handen extra schoon te houden en om je gezicht niet aan te raken. Ook op je werk en thuis kun je zo het infectierisico verminderen.

Als je koorts hebt kan de hitte je overweldigen en is het goed om een paar dagen pauze te nemen.

Tenslotte zijn het je houding, wil en intentie die het laatste woord hebben. Leg jezelf niet op om te oefenen als het echt niet goed voelt. Weer eerlijk tegen jezelf. Soms zijn onze twijfels de perfecte reden om minder, en soms ook om juist meer yoga te doen.

Is Bikram yoga aerobic? 

Ja. Om te beginnen is het de bedoeling van Pranayama Diepte Ademhaling om de stroom van zuurstofrijk bloed door het lichaam te vergroten. Als je, na verloop van tijd, je adem leert te gebruiken, met name gedurende de meer moeilijke houdingen, zal je longcapaciteit verbeteren. Je hart wordt sterker, en de aerobe capaciteit wordt groter.

Is het cardiovasculair? 

Ja. Trainen in de hitte zal de hartslag verhogen. Terwijl je door de serie gaat zal het hart harder moet werken. Tegen de tijd dat je bij Tuladandasana (Balancing Stick) bent zal de hartslag gedurende 5 seconden verdubbelen. Dit strekt de onderste spieren van het hart, waardoor de capaciteit van het hart om het bloed door het lichaam te pompen, verhoogd wordt.

Is, met een goed dieet, Bikram yoga goed voor gewichtsverlies? 

Gewichtsbeheersing is een van de vele voordelen van een regelmatige Bikram Yoga beoefening. Bikram Yoga optimaliseert alle systemen van het lichaam: de spijsvertering en de ademhaling, maar ook het hormonale systeem, het lymfestelsel en de gehele stofwisseling gaan harmonieus samen werken. De eetlust zal normaliseren en ongezonde verlangens naar voedsel zullen afnemen. Al deze resultaten helpen om het gewicht te normaliseren, mits je regelmatig oefent, minstens drie keer per week.

Zijn er ook mensen die geen Bikram yoga kunnen doen? 

Bikram Yoga is geschikt voor alle leeftijden en lichamelijke condities. De minimum leeftijd is 11 jaar, want vanaf die leeftijd kunnen kinderen pas goed transpireren. Het vermogen om te transpireren is van essentieel belang om oververhitting te voorkomen.

De reguliere lessen zijn niet aangepast aan wat kinderen en jongeren “leuk” vinden. Het vraagt van hen soms veel inspanning en doorzettingsvermogen.

Voor sommigen kan Bikram Yoga een grotere uitdaging zijn dan voor anderen, waardoor het nodig kan zijn een aantal oefeningen aan te passen en minder intensief te oefenen. Overleg altijd met een arts als je twijfelt, en met name als je last hebt van klachten en ziekten aan vitale organen, zoals hart, longen, nieren. Laat dit je leraar weten voor de les.

Kan ik Bikram yoga doen als ik zwanger ben? 

Als je begint met het beoefenen van Bikram Yoga in je zwangerschap, start dan vanaf de vierde maand. Als je al regelmatig Bikram Yoga beoefent gedurende minimaal 6 maanden, is er in het algemeen geen reden om te stoppen als je constateert dat je zwanger bent. Je lichaamstemperatuur is tijdens de zwangerschap wat hoger. Zoek daarom een wat koelere plek op in de yogaruimte. Overleg met de yogaleraar. Je kunt de meeste houdingen, met een paar wijzigingen, uitvoeren.

Een verbeterde ademhaling, vocht- en hormoonbalans, verlichting van rugpijn, en het voorkomen van spataderen behoren tot de specifieke voordelen van Bikram Yoga tijdens je zwangerschap.

Wat als ik last heb van een blessure of een ziekte? 

Informeer je yogaleraar als je hoge bloeddruk hebt, een operatie hebt ondergaan, of wanneer je een blessure, ziekte, of bijzondere conditie hebt. Je kunt het grootste deel van de yogahoudingen uitvoeren, met een paar wijzigingen die de docent je zal laten zien. Bikam Yoga kan een belangrijk onderdeel zijn van de revalidatie na een blessure of ziekte.

Wat als ik een hoge bloeddruk heb? 

Een instabiele of hoge bloeddruk reageert zeer snel op een toegewijde yogabeoefening. In eerste instantie kun je, een week na je eerste les, bij controle een lichte stijging zien. In de tweede week zou de bloeddruk al dichter bij normaal moeten zijn. Dit zal zo blijven bij een regelmatige beoefening.

Overleg met je arts en gebruik je gezonde verstand. Ga in eerste instantie niet tot het uiterste. Informeer ook de leraar. Hij/zij zal je vragen om bepaalde houdingen wat korter vast te houden en je yoga beoefening langzaam op te bouwen.

Wat als ik rugklachten heb? 

Yoga kan het laatste zijn waar je aan denkt, als je pijn in je rug hebt. Het levert echter een opmerkelijk herstel voor de wervelkolom, mits je een paar wijzigingen aanbrengt, totdat je sterker wordt. De leraar zal je hier aanwijzingen voor geven.

Te beginnen met de Halve Maan houding is de serie samengesteld om je wervelkolom in alle richtingen te bewegen. Door in alle richtingen te oefenen, zal de conditie van de wervelkolom verbeteren, en zal je een gezond zenuwstelsel ontwikkelen. Je bouwt ook kracht op in alle spieren van rug en buik, en deze verlichten de druk op de wervelkolom.

Als je in staat bent naar de les te komen, in het begin met wat aanpassingen oefent en volhardend bent, zal je het verschil gaan voelen.