23/03/2018

Mineralen voor Hot Yogi’s

Extra mineralen zijn essentieel voor Hot yogi’s

Regelmatig krijg ik de vraag of het nodig is om mineralen te nemen voor of na een Bikram les omdat we zoveel zweten. Krijgen we zo niet te veel zout binnen en belasten we bijvoorbeeld de nieren niet daarmee? Het antwoord is: nee! Ons lichaam heeft deze mineralen nodig.

Mineralen zijn van levensbelang voor onze gezondheid. Zij hebben een directe uitwerking op hoe we ons voelen. Bij te weinig mineralen herstellen we slechter na inspanning, hebben we langer spierpijn en kunnen spieren zich minder goed ontwikkelen, worden we moe en futloos, krijgen we hoofdpijn, kunnen spieren gaan verkrampen. Dit gebeurt soms tijdens de yoga maar ook daarna, bijv. ’s nachts in bed.

Mineralenhuishouding in balans houden bij duursport èn bij hot yoga
Als we zweten verliezen we voornamelijk Magnesium, Kalium, Calcium en ook Natrium. Alle vier van belang voor het lichaam. Ze dragen bij aan een gezonde spierfunctie en aan de werking van het zenuwstelsel. Magnesium heeft bovendien een functie in de energie stofwisseling en de opname van eiwitten in het lichaam. Duursporters weten dat ze hun mineralen huishouding in balans moeten houden om te kunnen presteren. Ook yogi’s hebben extra mineralen ofwel electrolytes nodig als ze meer zweten dan normaal en dat doe je als je Bikram hot yoga oefent.

Gezonde voeding is genieten èn je neemt essentiële mineralen tot je
Drankjes met electrolytes (d.i. mineralen) zijn gangbaar bij duursporters. Ze zijn echter niet mijn favoriet omdat ze ofwel suikers dan wel kunstmatige suikers of andere toevoegingen hebben die niet natuurlijk zijn. Ik eet en drink het liefst zo puur mogelijk. Daarbij laat ik me steeds meer leiden door de behoeften die ik voel. Vandaag heb ik zin in …. Avocado met zongedroogde tomaten, gewokte spinazie met een eitje, een wortel-sinaasappel-gember sapje, kwark met banaan en walnoten, olijven, linzencurry! Naar het hart luisteren en je ingeving volgen. Dat is genieten voor de ziel!

Mineralen in voeding is niet altijd voldoende
Er is heel wat voeding die die de benodigde mineralen bevatten. Het lukt alleen niet altijd om deze voldoende tot ons te nemen. Ook in zeezout zitten de mineralen die we nodig hebben, maar ons eten wordt wel erg zout als we de benodigde hoeveelheden over het eten gaan strooien.

Mineralen bommen
Voel je je slap en futloos na de les in plaats van energiek en ontspannen? Oefen je 3x of vaker yoga, evt. in combinatie met een sport waar je veel bij zweet? Neem dan extra mineralen.
Voor mij werken 3 mineralen bommen het best (alle drie verkrijgbaar in de studio):

  1. Puur kokoswater, niet van concentraat, zonder (kunstmatige) smaaktoevoegingen is een bron van magnesium. Door de natuurlijke suikers, het suikergehalte is overigens laag, is dit drankje ook isotoon, d.w.z. het geeft direct energie. Het perfecte alternatief voor kunstmatige sportdrankjes.
  2. Capsules met de mineralen Magnesium, Kalium, Natrium en Calcium , in dezelfde verhouding als het zweet dat je lichaam verlaat tijdens de yoga. Omdat het zout in capsules zit, proef je het zout niet terwijl het wel direct zijn werking heeft. 1 a 2 capsules per keer dat je oefent is voldoende.
  3. Een bad in Epsom zout, oftewel Magnesiumsulfaat. Het magnesium in het badwater wordt via de huid opgenomen en is een weldaad voor de huid, de spieren, de gewrichten. Voeg nog een paar druppels etherische olie toe en geniet!

Graag tot morgen in de hot room en zorg goed voor jezelf.

Namasté

Daniëlle

Mineralen voor Hot Yogi’s