25/04/2018

Yoga en avocado’s

Yoga en Avocado’s

Avocado is een verrassende vrucht. Aan de buitenkant kun je niet zien hoe het met de binnenkant gesteld is. Je weet nooit wat voor avocado je gaat eten en soms zelfs niet of je wel avocado gaat eten.

De ene keer ziet de avocado er perfect uit en voelt het goed aan en dan blijkt na opensnijden toch: te hard of te rijp, of te dradig. Dan weer weet je het zo net nog niet en dan blijkt de vrucht helemaal perfect: zacht en romig, geen zwarte plekjes.

Een perfecte avocado in mijn handen hebben voor op het brood of in de salade is voor mij een onverwacht feestje waar ik van geniet! Wat citroen er over heen, zeezout en peper, heerlijk.

Bij ons aan tafel neemt de aanblik van een vers opengesneden avocado even onze hele aandacht, waarna het “oordeel” komt en we het doen met wat er vandaag is.

Dus, soms is het teleurstellend, soms is het ok, soms is het hemels. Zou ik om die reden het eten van avocado’s gaan vermijden? Natuurlijk niet! Ik vind ze heerlijk, ze zijn ongelofelijk goed voor me en veelzijdig in te zetten.

Yoga als voeding

Je yogales kan ook volledig anders uitpakken dan je verwacht. Soms is er ruimte, soms zit je op slot, soms krijg je vleugels, soms ga je door stroop. Of je voelt je rug, je schouders, je knieën. Zou je om die reden opgeven of iets anders gaan doen? Is het daarom “niets voor jou”?

Ik hoop van niet! Daar gaat het nu net om. Alles wat je tegenkomt is een weerspiegeling van wat er op dit moment is aan jouw binnen- of buitenkant. Daar waar het ongemak is, daar zit de pijn, en het is goed om dat te erkennen. Daar is je groei potentiaal. Daar waar je straalt en geniet, daar zit je kracht. Geef het de ruimte. Laat in beide situaties de houding je voeden.

Yoga is yoga en maakt je leven beter. Het is net zo mooi dat je jezelf tegenkomt, dat je dit kan accepteren en dat je, soms ondanks alles, na elke les met een heldere geest en een schoon lijf je dag weer kan vervolgen.

Meer over avocado’s

Avocado’s bevatten veel calorieën en zijn vet. Het gaat hier om de  ‘goede’ vetten, de enkelvoudig onverzadigde vetten. Deze hebben een gunstig effect op je cholesterol. Daarnaast zijn avocado’s vezelrijk. Ideaal voor je spijsvertering en voor het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel. Een avocado bevat ongeveer 4 gram eiwit en nauwelijks suiker, minder dan 1 gram.

Avocado’s zijn rijk aan vitamine B5 en B6, vitamine C, vitamine E en het meer zeldzame vitamine K dat helpt bij de opbouw van sterke botten. Ook bevatten ze grote hoeveelheden van de mineralen kalium, magnesium, koper, foliumzuur  (B11) en ijzer. Dat maakt een avocado de perfecte vrucht voor in een maaltijd of een smoothie of gewoon op een rijstwafel, na een yoga les.

De krachtige antioxidanten in avocado kunnen ontstekingen in je lichaam voorkomen. Kurkuma (geelwortel) is hier ook bekend voor.

Lekker na de yogales

Smoothie: mix een 1/2 avocado, 1 banaan, 1 handvol spinazie, evt. een dadel, een scheutje citroensap en een klein glaasje water in een blender. Genieten!

Namasté, Daniëlle

 

Yoga en avocado’s