Yin Yoga: kom tot jezelf

Yin yoga is een vorm van hatha yoga gecombineerd met kennis uit de Chinese gezondheidsleer en bestaat voornamelijk uit zittende en liggende houdingen.

Yin yoga is ontspannend, meditatief en intensief. De houdingen worden langer aangehouden, 3-5 minuten, soms langer. Het gaat er om ongemak op te zoeken in een houding, waarbij de spieren zoveel mogelijk ontspannen zijn. Yin yoga bereikt zo de diepere lagen in het lichaam; bindweefsel en botstructuren.

De Yin-lessen zijn toegankelijk voor iedereen, yoga ervaring is niet nodig.

Het effect van Yin yoga

Yin yoga is erop gericht het bindweefsel beweeglijker en actiever maken. Yin houdingen werken in op de meridianen en organen die zowel in onze lichamelijke als geestelijke gezondheid een rol spelen. De focus van de houdingen ligt veelal bij de heupen, het heiligbeen en de gehele rug om daar meer ruimte te creëren en blokkades op te lossen. Er ontstaat meer mobiliteit en flexibiliteit in het lichaam.

Yin yoga kan een bijdrage leveren aan herstel van blessures. Door de langdurige rek op het bindweefsel wordt het zelfgenezend vermogen gestimuleerd, energieblokkades worden opgeheven.

Je kunt Yin yoga beoefenen als balans van elke actieve of dynamische vorm van beweging (b.v. Bikram yoga). Yin Yoga heeft alles te maken met mindfulness. Het zijn in het moment in je lichaam, de ruimte en je gevoel.

Bij Hot Yoga House oefen je Yin yoga in een heerlijk warme ruimte, ongeveer 32°C. Dit maakt dat je makkelijker “smelt” en je zelfherstellend vermogen activeert.

Uit het doen en het denken gaan

Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Een meditatieve les als deze, met de aandacht voor de diepere lagen in het lichaam, biedt je de gelegenheid om tot jezelf te komen. Door langere tijd in yin houdingen te (ver)blijven, kan deze vorm van yoga-beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben.

Door uit het doen en het denken te gaan, ontstaat er ruimte om te luisteren naar wat er in jou leeft. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van thema’s die dit naar binnen gaan een richting geven. Yin yoga helpt je verder.

Voorbereiding op de yin-les

Het beste beoefen je elke vorm van yoga met een lege maag. Eet dus licht en ongeveer 2 uur voor de les niet meer. Lichte kleding die prettig zit wordt aanbevolen, een legging of korte sportbroek en bij voorkeur ook een hemd, t-shirt of lange top i.p.v. de korte sport top die je bij de meer actieve lessen draagt. Ook heren dragen een t-thirt in de yin les.

We oefenen op een yoga mat en eventueel, naar eigen voorkeur, ook met een handdoek of een dekentje. We maken gebruik van blocks en bolsters die in de studio aanwezig zijn. Vanwege hygiëne regels neem je een eigen kussensloop mee voor over de bolster en een extra handdoek om te gebruiken als prop en om de block mee te bedekken.

Er zijn 3 à 4 warme yin lessen per week: op dinsdagochtend van 9.15 – 10.30 uur, op woensdagavond van 20.00-21.15 uur en op vrijdagochtend van 11.30 – 12.45 uur. Vanaf 4 oktober start de Warme yin op zondagmiddag weer: van 15.00 -16.30 uur. Kijk op “alle lessen” voor het actuele schema.